15.1.2015

Moottorin purkaminen

Opettaja antoi tehtäväksi purkaa volkkarin harjoitus moottorin. Kone oli onneksi jo puoliksi purettu ja valmiiksi pukissa kiinni. Eli lähdettiin siitä että hihnapyöriä pois, vesipumppu pois, pakosarja pois, jonka jälkeen päästiin pääasiaan. Eli venttiilikoppa auki ja sieltä kannenpulttien kimppuun, pultit auki ja kansi pois. Sittenpä käännettiin kone ympäri eli öljypohja osoittamaan ylös. Öljypohja napattiin pois ja sen jälkeen oli tarkoitus merkata mäntien paikat ja kiertokankien pukkien järjestys ja suunta, mutta koska innoissaan tekee ja hätäilee niin eihän sitä muistanut. Niinpä vaan kiertokankien pukit napatiin pois ja männät pois lohkosta, samalla myös kampiakselin pukit otettiin pois.


Senpä jälkeen opettaja määräsi meidät mittailemaan kampiakselin kaulat mikrometrillä, että onko kaikki saman kokoisia. Sehän oli ihan simppeli homma, pois lukien mikrometrin heikko tajuttavuus ja työn ärsyttävyys. Mittaus tapahtui ottamalla esim. yksi kiertokangen kaula, mitattiin ensin yhdestä kohtaa ja sitten käännettiin mikrometriä 90° ja tehtiin toinen mittaus. Pistettiin tulos paperille ja sama toistettiin kaikille kauloille. Senpä jälkeen piti männät mitata. Sekin tehtiin mikro metrillä, kolme eri mittausta. Kaksi mittausta tehtiin männän yläpäästä, ensin männän tapin suuntaisesti ja toinen poikki suuntaan männän tapista katsoen. Kolmas mittaus tehtiin männä helmasta.


Sittempä edessä oli kasaus. Ensin kampiakseli kiinni ja sitten männät sisään ja kiinni. Asia ei kuitenkaan mennyt kuin strömsössä koska kampiakseli ei halunnut pyöriä. Pukkeja väänneltiin ja käänneltiin mutta ei pyörinyt. Lopulta ilmeni että kampiakselin pukin reunat otti kiinni lohkoon. Viilalla saatiin ne takaisin sopimaan sinne, ja kampiakseli pyöri lopulta. Sittempä heitettiin öljypohja ja kansi paikalleen. Autodatalta katsottiin mihin momenttiin kansi, kampi ja kierokankien pukit kiristttiin. Meillä taas kerran ajatuksissa tehdessä kävi semmoinen virhe, että kansi meni väärin päin, ja tämä tajuttiin kun kansi kerettiin kiristää momenttiin. No ei auttanut kuin aukoa kansi ja kääntää se oikein päin. Seuraava homma olisi ollut laittaa hihnapyörät, hihna ja venttiilikoppa kiinni ja ajoitukset laittaa oikein, mutta aika loppui kesken.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti