26.3.2015

Auton rakenne perusteet, jarrut.

Jarrunestesäiliö ja takana tehostin, pitää jarrunestettä varalla ja tehostin tehostaa jarrun toimintaa.


Käsijarruvaijeri

Jarruputkia, jarruneste liikkuu tuolla

Jarrusylinteri, jarrunesteen avulla levittää jarrukenkiä

Jarrukenkä, aiheuttaa kitkaa jarrurumpuun ja näin jarruttaa autoa

Jarrurumpu, jarrukengät jarruttaa tämän avulla

Jarrulevy, jarrupalat jarruttaa tämän avulla

Jarrupala, jarruttaa jarrulevyä

Jarruletku, jarruneste liikkuu tuolla

Jarrusatula, jarrupalat tulee tuonne ja levy niitten väliin

ABS yksikkö, tämän avulla jarru ei lukkiudu


Pyörännopeustunnistin, havaitsee pyöriikö rengas
Jarrunestettä, niitä on luokituksiltaa, DOT 3,4,5 ja 5.1, Niistä 5 luokituksen nesteet on silikonipohjaisia,muut ovat glykoli- ja glykoli/boraattipohjaisia, DOT 3- ja 4-nesteitä voidaan sekoittaa keskenään, mutta DOT 5:sta ei saa koskaan sekoittaa minkään muun jarrunesteen kanssa. DOT 5 on silikonipohjainen, eikä sen sekaan kondensoidu vettä samalla tavalla kuin DOT 3-, 4- ja 5.1-nesteisiin, jotka ovat hygroskooppisia eli ne imevät itseensä vettä. Korroosio on jarrujärjestelmän pahin vihollinen ja vedellä on tunnetusti taipumus ruostuttaa metallia. Tämä on tärkein syy miksi vaihtaa nesteet, jotta saadaan jarrunesteeseen imeytynyt vesi pois järjestelmästä. Pidemmällä aikavälillä tämä edesauttaa pitämään jarrujärjestelmän hyvässä kunnossa.

1 kommentti: