16.3.2015

Mazda 626 ABS anturin vian etsintä

Eli Mazdassa paloi ABS merkkivalo. Piti siis selvittää miksi. Oikealle puolelle oli jo aikaisemmin vaihdettu anturi, mutta valo ei hävinnyt. Katsoimme oskiloskoopilla, toimiiko anturi. Oikealla puolella ei toiminut, mutta vasemmalla toimi. Sen jälkeen mittasimme, tuleeko anturille virtaa, ei tullut. Arvelimme, että johto on jostakin poikki, eikä siksi tule virtaa. Etsimme kytkentäkaavion BOSCH-testeristä. Ensimmäinen ongelma oli, että piti etsiä väärän auton tiedoilla, että löysi oikean kaavion. Kokeilimme ABS-yksikön liittimestä, onko yhteyttä anturille asti, ei ollut. No eikun sisustan purkuun ja mittailemaan eri kohdista, missä johto on poikki.
Anturin johdot meni oven alareunan vieressä

Penkit ja lattiamatto piti ottaa pois
Mittaus tapahtui semmoisella jännällä lävistäjällä, jolla lävistettiin johdon muovi ja niin saatiin yhteys itse johtoon. Siispä yleismittari piippaus kohtaan ja lävistettiin johto jostain ja kokeiltiin anturin liittimestä onko johto ehjä, kaikki oli ok. Mutta, seuraava ongelma olikin, että keskikonsolin kohdalla oli liitin, mistä oikean ja vasemman puolen antureiden johdot yhdistyy yhteen liittimeen, niin sieltä kun mittasi ABS-yksikön liittimeen yhteyttä, niin yhteys tuli eri kohtiin mitä kytkentäkaavio antoi. Eli kaikki johdot oli okei, samoin anturi, mutta virtaa ei tule anturille. Vian etsintä jatkuu...

3 kommenttia:

  1. HYVÄ. Kuvat selkeitä ja tekstiä hyvin.

    VastaaPoista
  2. Kun johtimet olivat kunnossa niin vika viittasi ohjainlaiteeseen. Toivottavasti saavat ohjaimen kunnostettua autoelektroniikka firmassa niin saadaan Mazda liikenteeseen. On tässä pojille hyvä harjoitustyö

    VastaaPoista